SPORAE
SO MUCH ROOMS
In situ multimedia creation
INTERACTIVE INSTALLATION AND MUSIC
Parc régional Tournay-Solvay Gewestpark
Terhulpsesteenweg, 201, Chaussée de la Hulpe – 1170 Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde
Brussel 30.09 > 17.11.2014
Nl
Fr
En
De Europese Ruimte voor Beeldhouwkunst met sociale zetel in de Alban Chambon Villa (of Witte Villa) ligt verscholen in het prachtige Tournay-Solvaypark. Sinds meer dan twintig jaar laat zij de groene long aan de rand van het Zoniënwoud in Watermaal-Bosvoorde/Brussel opleven. Voor het najaar doet zij beroep op Chris Christoffels & José Roland om er het in situ multimediawerk SPORAE. SO MUCH ROOMS voor te stellen. Een work in progress doordrongen van het organische leven ter plaatse.
Het glooiende park en zijn lagergelegen vijver zijn een stuk ongerepte natuur. Een intrigerende wereldmet zeldzame bomen zoals de sequoia en de hazelnotenboom, een rozentuin, een waterbekken waarin de kikkers beschikken over een speciale trap. Omsloten door de Silexweg (waar 7.000 jaar geleden stenen uit Spiennes bewerkt werden), de Tumulidreef en de hoge beuken van de Terhulpsesteenweg.
Een magische wereld met de geur van het woud. Die van humus waarop paddestoelen groeien.
Meteen de aanzet voor een mooi verhaal. Herinneringen aan transformaties en Lewis Carroll.
De verbeelding kan haar werk beginnen. De zoektocht naar mysterie vangt aan. Er duiken nieuwe inzichten op en een ongekend universum komt tevoorschijn. Wazige dromen wisselen af met beelden die waanzinnig groot zijn of miniscuul klein. Uitersten. Macro, micro. Zij openen de deur van een vreemde ervaring.
Leiden naar geheime kamers. Voeren ons mee als sporen met de wind.
Spore, (gr. spora, zaad)... Eencellig... Reproductief lichaam... Nieuw organisme... Bacterie... Mycelium... Pollenbuis... Endosperm. Uitzaaiing, so much rooms. Serendipity (toevallige ontdekking), de titel van Brigid Grauman bij haar inleiding voor Exploradores, de multimediacreatie van Chris Christoffels & José Roland in Porto verleden jaar, omschrijft ook perfect SPORAE. SO MUCH ROOMS. Passionele contacten openen nieuwe inzichten. Zeker als ze plaats hebben met begeesterde wetenschappers die poëtische inzichten tot leven helpen wekken.
Om dit complexe verhaal op een hedendaagse manier te communiceren is een QR-code (quick response code) ontwikkeld die via internet niet alleen de nodige informatie biedt maar ook aanzet tot dialoog.
Tenslotte wordt het multimedialuik van SPORAE. SO MUCH ROOMS afgesloten met een speciale muziekcompositie.
Accueillis par l’E.E.S., Espace Européen pour la Sculpture, association lovée dans le Parc Tournay-Solvay (siège social établi dans la villa Alban Chambon dite La Villa Blanche), qu’elle dynamise depuis plus de vingt ans à l’orée de la forêt de Soignes à Watermael-Boitsfort/Bruxelles, les artistes belges Chris Christoffels & José Roland créeront in situ SPORAE. SO MUCH ROOMS, une oeuvre multimédia, work in progress, imprégnée de la vie organique du lieu.
Surmontant le Chemin des Silex (on y taillait les pierres en provenance de Spiennes voici 7.000 ans),jouxtant la Drève des Tumuli, bordé de hêtres longeant la Chaussée de La Hulpe, arboré d’essences rares tels le séquoia, le noisetier de Byzance, agrémenté d’une roseraie, de bassins d’eau pourvus d’escaliers pour les grenouilles, d’un étang en contrebas, le parc garde l’esprit forestier, nature sauvage préservée.
En son humus poussent aussi des champignons. Et la magie d’opérer. Lewis Carroll n’est pas loin.
Emerveillement. Mystérieuses transformations de tout un monde si proche de nous, à fleur de terre, aérien, sinon souterrain. Infiniment grand ou petit. Micro, macro. Un univers singulier-pluriel s’entrouvre.
La spore se disperse, emblématique.
Spore, n.f. (gr. spora, semence)… Unicellulaire… Dissémination… Germination… Bactérie… Mycélium… Tube pollinique… La spore mâle des plantes à fleurs est le grain de pollen.
Dissémination, so much rooms.
Serendipity (hasard heureux), le titre de la préface de Brigid Grauman pour Exploradores,
la création de Chris Christoffels & José Roland l’an dernier à Porto conviendrait parfaitement
ici encore pour SPORAE. SO MUCH ROOMS. Des contacts passionnants s’établissent.
D’éminents scientifiques apportent leur concours au développement poético-didactique du projet.
Sur cette base, contemporanéité aidant, l’interactivité du code QR (quick response) conçu
pour la circonstance engagera au dialogue entre internautes; tandis que, portée par la résonance
en écho de SO MUCH ROOMS, une composition musicale personnalisera l’identité sonore de l’oeuvre.
Belgian artists Chris Christoffels & José Roland created SPORAE. SO MUCH ROOMS,
a multimedia work in progress, specifically
for the Espace Européen pour la Sculpture,
an association that has nestled
in the Tournay-Solvay park for the last 20 years on the outskirts of Brussels.
The park has preserved something of its former wildness, a path evoking the flint carved there centuries ago, rows of beech trees close by,
rare essences like sequoia, some Crylus colurna trees, a rose garden, water basins with little steps designed for the frogs, a pond, and dozens
of mushrooms growing contendly in their humus. Lewis Carroll is in the vicinity,
watching the mysterious transformations
in a world so close, sometimes above ground,
but below it too.
Infinitely large and infinitely small, micro, macro, the mushrooms’ spores disseminate, germinate and in the scientist’s laboratory become bacteria, Mycélium, pollen in tubes.… so much rooms.
Serendipity (a happy coincidence),
a term that aptly describes the work methods
of Chris Christoffels & José Roland,
is particularly suited to
SPORAE. SO MUCH ROOMS.
The project involved encounters with scientists who helped to elaborate its poetico-didactic form. A special quick response (QR) code
created specially for the event encouraged
web discussion, while a musical piece
embodied the work’s identity in sound.
Music THE FORMS COLLECTIVE Julie Juste, Florence Bellière, Pierre-Aurélien Faller-Galerneau, Jason Enuset Scientists Jean-Louis Vincent, Mac Van Montagu, Cony Decock, André Fraiture Video assistance Wim Daniels Setting Olivier Waterkeyn
This creation was made possible with the support of
© ART2THINK